המדריך לחיים בכפר ..מארס 2007

נמאס לכם מהאגזוזים והרחובות הצפופים? רוצים לראות ירוק בעיניים ולשמוע את ציוץ הציפורים? הנה האפשרויות העומדות בפניכם בדרך למימוש החלום

אחד מהטרנדים הנדל"ניים של השנים האחרונות, הוא המעבר מהעיר לכפר, ברמה כזו או אחרת. ישנם כאלה שמסתפקים במעבר מדירת 2 חדרים במרכז תל אביב, לדירת גן באחת מערי השרון. אחרים מתעקשים על בית צמוד קרקע אמיתי בפריפריה הקרובה לאחת הערים הגדולות וישנם גם את אלה שהולכים עד הסוף – למצפה בגליל, למושב ברמת ברמת הגולן ואפילו עד כדי הצטרפות כחבר באחד מהקיבוצים.

לכל אחד מהמסלולים יש מאפיינים יחודיים משלו – של היקף המעורבות בקהילה הכפרית, של העלויות וגם של שטח האדמה שיקיף אתכם בכל יום כאשר תחזרו מיום העבודה בעיר. לפניכם מבוא למסלולים העיקריים

קיבוץ: הכי זול

הדרך הזולה ביותר אבל גם המורכבת ביותר. למרות הכתבות בעיתונות על התפרקות התנועה הקיבוצית, יש עדיין קיבוצים רבים – בעיקר בפריפריה הרחוקה, אשר פונים למשפחות ולצעירים בהזמנה להצטרף כחברים – לאחר תקופת מבחן.

אצל התנועות הקיבוצים וברשת האינטרנט אפשר לקבל מידע על עשרות קיבוצים הפותחים את שעריהם. המצטרפים לקיבוץ יקבלו לרוב פתרון מגורים – תמורת עלות מים וחשמל בלבד וכן אפשרות לעבוד מחוץ למשק – בכפוף להעברת חלק מההכנסה לקהילה. כמובן שישנה גם האפשרות לעבוד בקיבוץ עצמו – במטעים, במחלבות או סתם במזכירות, על פי כישוריכם וצרכי הקהילה.

נחלה במושב: הכי גדול

ישראלים רבים התוודעו לצורת מגורים זאת בזכות העיסקה המדוברת של שרי אריסון שרכשה נחלה במושב בני ציון הסמוך לרעננה וביקשה למכור אותה בהמשך תמורת 25 מיליון דולר. נחלה היא קרקע חקלאית במושב, הכוללת בתוכה שטח מגורים ומשק חקלאי. גודלן משתנה, אך ישנן נחלות שגודלן עולה גם 10 או 15 דונם והן מהוות למעשה פתרון יחיד כמעט לבנות אחוזה – בדומה לבתי אחוזה בעולם.

ברחבי הארץ ניתן לרכוש עשרות נחלות כאלה המוצעות על ידי חקלאים וחברי מושב. המחיר ממאות אלפי דולרים בפריפריה ועד כאמור מיליוני דולרים רבים, במושבים המבוקשים.

את שטח הנחלה אפשר לנצל כמובן גם לתחביב עליו חלמתם שנים: למשל יקב ביתי, מחלבה קטנה או סתם נגריה כפרית שתמשוך מאות עולי רגל משועממים ובעלי ארנקים, בשבתות.

משק עזר: כמו נחלה, קצת יותר קטן

פתרון דומה לנחלה אך צנוע יותר בגודל ובמחיר. כאן מדובר על שטח המיועד ליחידת מגורים אחת ולעיבוד חקלאי. לעתים שטח המגורים והשטח המיועד לחקלאות ממוקמים במתחמים שונים ברחבי המושב.

הרחבה: לא ממש במושב או בקיבוץ, אלא ליד

שכונות הוילות החדשות – חלקן ממוקמות בשולי הקיבוצים והמושבים כישוב קהילתי נפרד. חלקן סופחו לערים הסמוכות. בשורה התחתונה מדובר על בתים שרובם בנויים על שטח של חצי דונם. בחלק מהמושבים ניתן לרכוש את המגרשים לבנייה עצמית – במתחם ההרחבה, או במגרשים הסמוכים לחלקות המגורים. במושבים וקיבוצים אחרים, בזכות הסכמים עם יזמים, מוצעים כבר בתים בנוים בשכונות מסודרות. המחירים סבירים יחסית לבית צמוד קרקע בעיר הגדולה ואינם עולים בהרבה על חצי מיליון דולר במושבים המבוקשים במרכז הארץ או בהרי ירושלים.

בכל מקרה, כאן לא מדובר על קשר כלשהוא עם האגודה – הקיבוץ או המושב. מדובר במקום מגורים בלבד, בדיוק כמו שכונת וילות בהרצליה או ברחובות.

מצפה או ישוב קהילתי: כפוף לועדת הקבלה

ישובים כפריים מבוקשים, הנחשבים לאיכותיים. ברוב הישובים הקבלה מותנית בועדה קליטה בה יושבים נציג הישוב, נציג הסוכנות היהודית ונציג מינהל מקרקעי ישראל. בשנים האחרונות נקשרו מספר שערוריות סביב אותן ועדות קליטה. מפורסם במיוחד המקרה של משפחת קאדן מבקעה אל גרביה שלא התקבלה לישוב הקהילתי הסמוך קציר. היתרון של ישובים קהילתיים הוא ביצירת קהילות הומוגניות – דתיים, אנשי צבא וכו'.

קוטג' או וילה בעיר: עולם הולך ונעלם

האוכלוסיה גדלה והקרקעות בתחומי הערים הולכות ומתדלדלות. מי שמתעקש להשאר בעיר ולעבור לבית פרטי, יכול למצוא את עצמו בחיפוש שנמשך חודשים ארוכים ובסופו של דבר הוא גם עלול להתפשר על בית מיושן במחיר מופקע.

בתים חדשים אפשר למצוא בישובים צעירים או שכונות חדשות יחסית כמו אבן יהודה, תל מונד, שהם וכו'. המחירים הם החל מ-150 עד 200 אלף דולר באזורים כמו פרדס חנה או קרית טבעון ועד כמובן מיליוני דולרים בשכונות הותיקות והיקרות של תל אביב, רמת גן, ירושלים, חיפה או הרצליה פיתוח.

דירת גן: להשאר בעיר, לנסות להרגיש בחוץ

למי שלא רוצה לצאת מהעיר, סובל גם מתקציב שאינו מספיק לוילה, אבל מוכרח להרגיש דשא בכפות הרגליים, כאשר הוא יוצא למרפסת, הפתרון הוא דירת גן. הדירה היא למעשה קוטג' שעליו בנוי בניין מגורים. מרגיש כמו צמוד קרקע, אבל סובל מבעיות של פרטיות – קשה להשתזף על הדשא כשהשכנה בקומה השניה מנערת את הסדינים. בנוסף, קיים בעיקר בשכונות החדשות ובשל המלאי המצומצם, קשה להשגה.

ומה עושים כשאין אפשרות

בשורה התחתונה, רבים מאיתנו לא יכולים לעבור לבית עם הגינה הצמודה, שלא לדבר על נחלה של 10 דונם מחוץ למרפסת. גם כאן, לא מדובר בסוף העולם. עם השטחים הירוקים חשובים לכם - בידקו לפני הרכישה או השכירות את מצב השכונה - ישנן שכונות רבות שבהן שטחים ירוקים נרחבים, שדות סמוכים, או אולי אפילו פארק גדול. אולי זה לא בדיוק כמו גינה פרטית, אבל עד שההנפקה תצליח, או ההכנסה תצמח, זה יאפשר לכם להרגע ולהנות מצמחיה ושקט אפילו בליבו של הכרך.

 

 

מכרז ריביות משכנתא

מכרז משכנתא חדשה או מיחזור בסיוע יועץ מקצועי

מחשבון משכנתא

המדריך לקניית הדירה

מדריך שיפוצים

חוזה שכירות דירה

ריבית משכנתא ומחיר הדירה

כונס נכסים

מחפשים מציאות באמריקה

מעבר דירה

דירה לדוגמא - התרשמות נכונה

התרשמות נכונה מדירה ריקה

מתמודדים עם קריסת הקבלן

אורזים נכון

עיצות חשובות למשקיע המתחיל

צמוד קרקע: מדירת גן ועד קיבוץ

איך לקנות בשוק הנוכחי

נלחמים בהפקעת המגרש

כשדלת הממ"ד בולטת

חלוקת דירות

בני כמה הרוכשים?

מטרד ושמו בית ספר

ביטוח משכנתא

המחירים בצפון - אחרי המלחמה

עיצות משפטיות לפני החתימה

פנג שוואי בחדר השינה

הצבעים על פי הפנג שוואי

עוד מידע חשוב על משכנתאות

ריבית המשכנתא - מוכרת למס

האנרגיות שמסביב לבית

רוח ומים בבית

איך אוכלים את הסנדוויץ'?

הישראלים לא עוזבים את העיר

מיחזור משכנתא

על מה להתעקש לפני המשכנתה

ריצוף מחדש או הדבקה

המפרט: לדעת לפני החתימה

הבלוק מול הגבס

קרמיקה, פרקט או "המדה"

סוס טרויאני בחצר האחורית

כמה עולה דירת 3 חדרים?

האם הגיע הזמן לרכוש דירה?

תמ"א 38

הובלות

העלות של משכנתא ארוכה

כמה חסך לנו ביטול מס הבולים

המדריך למכירת הדירה

מדריך בקרת מבנים