בעקבות מתיחות בטחונית - שוק בהמתנה, לא במשבר

המצב החדש, בו טילים נחתו בחיפה, הכניסו גם את ענף הנדל"ן לחוסר ודאות. אבל, כל האינדיקציות מלמדות על כך שלא צפוי שינוי בשוק ולאחר ההפוגה, הוא יחזור לתפקד כרגיל. מאת פנחס שפירא

מטר הקטיושות שירה החיזבאללה, מאז החלה הלחימה בצפון, עצר לחלוטין את הפעילות הכלכלית מחיפה וצפונה. אחת מאותן תופעות לוואי היא קיפאון מוחלט גם בביצוע עסקות נדל"ן. כך למשל, במשרדי שמאי מקרקעין העוסקים במתן שומות לדירות מגורים ושומות לבטחונות ו/או אשראי בנקאי, הטלפונים חדלו לצלצל והפעילות נעצרה לחלוטין.

אין מקום לפאניקה

עם זאת, אין מקום לפאניקה.

הקיפאון נובע מהמצב הזמני. כפי שנראה כעת, גם מניסיון העבר, מדובר בעצירה מלאכותית, שנובעת בעיקר ממצב הרוח ומהקושי הטכני האמיתי של ביצוע עסקות נדל"ן, כאשר יש הנחיות שלא לצאת מהבית. עם סיום הלחימה וחזרה לחיים נורמאליים, תתחדש מיידית גם הפעילות בשוק הנדל"ן.

גם מי שמצפה לשינוי במחירי הדירות בעקבות הלחימה בצפון יתאכזב. באיזורים בצפון הרחוק כמו קרית שמונה ונהריה, הקטיושות אינן תופעה יוצאת דופן לצערנו ולכן לא צפויה השפעה על המחירים או על הביקושים. הגרעין הקשה של הרוכשים, כמו בכל עיר בארץ, ימשיכו להיות בני המקום.

השוק בחיפה - ממילא בשפל

גם בחיפה והקריות, למרות ששם לא רגילים לקטיושות, לא צפוי שינוי בשוק. ראשית, השוק שם נמצא ממילא בנקודת שפל. מחירי הדירות ירדו בשנים האחרונות ונראה שאין להם לאן לרדת מעבר לרמתם הנוכחית.

בנוסף, הקריות ובעיקר חיפה, תמשיך להיות מוקד משיכה למשפרי דיור מהצפון. סביר להניח שמה שלא עשו הפיגועים באוטובוסים בעיר לפני מספר שנים, לא יעשו גם הקטיושות. למעשה, הישג צבאי ומדיני והסרת האיום יכולה להביא דווקא לתהליך הפוך – של יצירת אוירה טובה וכפועל יוצא ממנה, עליה בביקושים ועליית מחירים גם בצפון ובמיוחד בעסקאות נדל"ן בהרחבות שמצעים הקיבוצים והמושבים. מן הסתם גם החלטת ממשלה להתערב ולתת זריקות עידוד לישובים שנפגעו בלחימה, תביא לחיזוק שוק הדיור בצפון.

השורה התחתונה: לא לשנות תוכניות

בשורה התחתונה, אין צורך לשנות את התוכניות ואין לאפשר למחבלים להכתיב לנו את סדר היום הכלכלי. את רכישת הדירה אפשר לעכב עד שתסתיים הלחימה, אבל עם החזרה לנורמאליות, אפשר להמשיך בתוכניות: מי שהיה בהליך רכישת דירה או כל עסקת נדל"ן אחרת יכול להמשיך בהליך ללא חשש. בסופו של דבר החברה הישראלית מגלה לעתים זיכרון קצר – במובן החיובי שלה. מספר ימים של שקט והפסקת אש ורבים ישכחו את הימים הארוכים בחדרי הביטחון.

הכותב היה יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, מחוז חיפה

מכרז ריביות משכנתא

מכרז משכנתא חדשה או מיחזור בסיוע יועץ מקצועי

מחשבון משכנתא

המדריך לקניית הדירה

מדריך שיפוצים

חוזה שכירות דירה

ריבית משכנתא ומחיר הדירה

כונס נכסים

מחפשים מציאות באמריקה

מעבר דירה

דירה לדוגמא - התרשמות נכונה

התרשמות נכונה מדירה ריקה

מתמודדים עם קריסת הקבלן

אורזים נכון

עיצות חשובות למשקיע המתחיל

צמוד קרקע: מדירת גן ועד קיבוץ

איך לקנות בשוק הנוכחי

נלחמים בהפקעת המגרש

כשדלת הממ"ד בולטת

חלוקת דירות

בני כמה הרוכשים?

מטרד ושמו בית ספר

ביטוח משכנתא

המחירים בצפון - אחרי המלחמה

עיצות משפטיות לפני החתימה

פנג שוואי בחדר השינה

הצבעים על פי הפנג שוואי

עוד מידע חשוב על משכנתאות

ריבית המשכנתא - מוכרת למס

האנרגיות שמסביב לבית

רוח ומים בבית

איך אוכלים את הסנדוויץ'?

הישראלים לא עוזבים את העיר

מיחזור משכנתא

על מה להתעקש לפני המשכנתה

ריצוף מחדש או הדבקה

המפרט: לדעת לפני החתימה

הבלוק מול הגבס

קרמיקה, פרקט או "המדה"

סוס טרויאני בחצר האחורית

כמה עולה דירת 3 חדרים?

האם הגיע הזמן לרכוש דירה?

תמ"א 38

הובלות

העלות של משכנתא ארוכה

כמה חסך לנו ביטול מס הבולים

המדריך למכירת הדירה

מדריך בקרת מבנים