האם הגיע הזמן לקנות דירה

על השאלה האם כדאי כלכלית לרכוש דירה, אין תשובה חד משמעית. זו משתנה על פי הנסיבות ולדעת רוב המומחים לרוב היא שלילית. כדי לבדוק את התשובה הנוגעת לכם, נסו את המחשבון

למחשבון לשכור או לרכוש פורסם ב- 22/9/2005

אבל, נניח שאתם כבר לא עוסקים באותה שאלה, אלא נחושים מסיבות כלכליות או אחרות, לרכוש דירה. נתוני המכירות שנמצאים בירידה מתמדת בשנים האחרונות מלמדים שרבים מאיתנו נכנסו לתקופת המתנה, כלומר מחכים לזמן הטוב ביותר לרכוש דירה או הבית. והשאלה - האם הגיע הזמן? במלים אחרות: האם המחירים הגיעו לשפל, ויש להזדרז ולקנות לפני שהם יעלו.

תשובה פשוטה לשאלה מה יקרה למחירי הדירות היא לא יותר מניחוש, בדיוק כמו לשאול מה יקרה למניה של טבע למשל.. אבל, כמו בשוק ההון, אפשר להיעזר באינדיקציות שונות (בתנאי שזוכרים שאלו רק אינדיקציות). הנה השיקולים שצריך לקחת בחשבון לפני הרכישה, בעד ונגד.

מדוע לקנות דירה עכשיו

 שער הדולר. הדולר כבר נשק לפני שנה לשער של 5 שקלים. מאז הוא דעך אל מתחת קו ה- 4.5 שקלים. המשמעות - לפחות בשוק היד שניה שבו המחירים נקובים בדולרים, ירידה של 10% במחיר השיקלי של הדירה. במקרה של דירה במחיר של 150 אלף דולר, מדובר על 75 אלף שקל שבודאי יוכלו לשמש אותכם למטרות אחרות..

אבל בימים האחרונים הוא מתחיל לגלות סימני התאוששות קלים ואין רבים שמאמינים שהוא ימשיך להידרדר לכיוון 4 שקלים.

ריבית המשכנתאות. מאז תחילת 2003 הריבית ירדה מרמות של 7%-6.5% לאיזור 4% או 4.2% כיום. ירידה של אחוז בריבית יכולה לחסוך לכם 70-60 שקל בחודש על כל 100 שקל של הלוואה. בחודשיים האחרונים יש סימנים של עלייה קלה בריבית. לכן, אם אתם מאמינים שהריבית הגיעה לרמתה הנמוכה והדרך היחידה היא למעלה, גם זו סיבה להפסיק את תקופת ההמתנה.

מלאי הדירות. אחד האינדיקטורים המשמעותיים ביותר הוא מלאי הדירות החדשות למכירה. מדובר בדירות שהקבלנים התחילו לבנות ועדיין לא מכרו, ואשר מספרן יורד בהתמדה בשנים האחרונות. הסיבה לכך היא שבצל המיתון, לצד הירידה במכירות, הקבלנים הפחיתו מאוד את התחלות הבנייה. משמעות הנתון היא שלאחר שהשוק ייצא מהמיתון וקצב המכירות יגדל, עלול להיווצר מחסור בדירות זמינות, דבר שיוביל לעלייה במחירים.

מחסור בקרקע זמינה. גם אם הקבלנים יבקשו לרכוש קרקעות באזורי הביקוש, למינהל מקרקעי ישראל לא יהיה מלאי שיספק אותם, למעט כמה מקבצים גדולים כמו מודיעין או נתניה. הסיבות לכך רבות - מהליכי תכנון ארוכים ומייגעים ועד בניהול לא נכון של זרועות ממשלתיות שונות - אבל התוצאה, כמו במקרה מלאי הדירות, תהיה התייקרות של הקרקעות והדירות.

ביטול המענקים. בשנתיים האחרונות בוטלו בזה אחר זה כל המענקים שניתנו לרכישת דירה בישראל. כך, כיום ישובי הפריפריה איבדו את היתרון היחסי שלהם. כל זה עלול להביא דווקא, בתגובת שרשרת, לעליית מחירים באזורי הביקוש. שכן, מי ששקלו לקנות דירה בפריפריה בגלל המענקים יעדיפו כעת את אזור המרכז. העדפה כזו יכולה להעלות את הביקושים ואת המחירים באזור המרכז.

מדוע להמשיך ולהמתין

 ההיסטוריה. בשבע השנים האחרונות משקי בית רבים הגיעו למסקנה כי הגיע הזמן לרכוש דירה. המחירים כבר ירדו, הריבית היתה נמוכה ומלאי הדירות הלא מכור ירד בהתמדה. בסופו של דבר, המחירים המשיכו לרדת. לכן, מי ערב שהמגמה לא תימשך גם הפעם?

שכר הדירה. לאחר שנתיים שבהן שכר הדירה בישראל התייקר משמעותית, התהפכה המגמה. בשנת 2004 שכר הדירה צנח ב20%-10% דולרית, זאת עוד לפני שמתחשבים בהנחה הנוספת בשל ההתמתנות בשערו של הדולר.

פריפריה רוויה. מי שלא ניצל את זכותו למענקים בפריפריה לא צריך כרגע לרוץ. ביישובי הפריפריה יש עדיין מלאי גדול של דירות לא מכורות והקבלנים שיתקשו למכור כעת, לאחר ביטול המענקים, ייאלצו בסופו של דבר להוריד שם את המחירים. חלק מאותם קבלנים יעניק הטבות גם במרכז, בשל הצורך הדחוף במזומנים להחזר האשראי הבנקאי. השורה התחתונה אם התכוונתם ממילא לרכוש דירה בימים אלה, אזי מדובר בתקופה לא רעה ואין צורך להמתין יותר. מאידך, זה לא אומר שאתם צריכים לרוץ ולהכנס להתחייבויות רק מכיוון שאתם חוששים שבעוד שנתיים - המועד בו תכננתם לרכוש דירה - המחירים יהיו גבוהים יותר. מידע נוסף על השאלה לשכור או לרכוש תמצאו במאמר הבא

מכרז ריביות משכנתא

מכרז משכנתא חדשה או מיחזור בסיוע יועץ מקצועי

מחשבון משכנתא

המדריך לקניית הדירה

מדריך שיפוצים

חוזה שכירות דירה

ריבית משכנתא ומחיר הדירה

כונס נכסים

מחפשים מציאות באמריקה

מעבר דירה

דירה לדוגמא - התרשמות נכונה

התרשמות נכונה מדירה ריקה

מתמודדים עם קריסת הקבלן

אורזים נכון

עיצות חשובות למשקיע המתחיל

צמוד קרקע: מדירת גן ועד קיבוץ

איך לקנות בשוק הנוכחי

נלחמים בהפקעת המגרש

כשדלת הממ"ד בולטת

חלוקת דירות

בני כמה הרוכשים?

מטרד ושמו בית ספר

ביטוח משכנתא

המחירים בצפון - אחרי המלחמה

עיצות משפטיות לפני החתימה

פנג שוואי בחדר השינה

הצבעים על פי הפנג שוואי

עוד מידע חשוב על משכנתאות

ריבית המשכנתא - מוכרת למס

האנרגיות שמסביב לבית

רוח ומים בבית

איך אוכלים את הסנדוויץ'?

הישראלים לא עוזבים את העיר

מיחזור משכנתא

על מה להתעקש לפני המשכנתה

ריצוף מחדש או הדבקה

המפרט: לדעת לפני החתימה

הבלוק מול הגבס

קרמיקה, פרקט או "המדה"

סוס טרויאני בחצר האחורית

כמה עולה דירת 3 חדרים?

האם הגיע הזמן לרכוש דירה?

תמ"א 38

הובלות

העלות של משכנתא ארוכה

כמה חסך לנו ביטול מס הבולים

המדריך למכירת הדירה

מדריך בקרת מבנים